Volary (Prachaticko) 27. června (ČTK) - V první polovině července bude jezdit po Šumavě historický vlak tažený parní lokomotivou zvanou Kafemlejnek. Budou v něm historické osobní vozy, vlak pojede každou sobotu a neděli od 1. do 17. července. Bude jezdit z Volar do Lenory, z Volar do Nové Pece a do Nového Údolí. Poslední parní vlak pak vyrazí na trasu 17. července a zájemce sveze z Nové Pece do Kájova. Novináře o tom informoval mluvčí Českých drah (ČD) Lukáš Kubát. Zvláštní zahajovací jízda bude 29. června, z Českých Budějovic do Kájova.
"Hlavní část Šumavského parního léta je naplánovaná mezi 1. a 16. červencem. O sobotách a nedělích vyrazí parní vlak po romantických tratích vedoucích hlubokými šumavskými hvozdy. Souprava s lokomotivou Kafemlejnek a historickými vozy řady Ci bude začínat vždy ve Volarech, odkud dopoledne zajede do Lenory a vrátí se zpět. Po poledni bude vlak z Volar pokračovat směrem na Černý Kříž, odkud se o sobotách vydá do Nové Pece a v neděli pak do Nového Údolí těsně u hranice s Bavorskem," uvedl mluvčí. Ve vlaku je i bufetový vůz. Jízdní řád je na webu.
Lidé si mohou při cestách vlakem zároveň naplánovat třeba pěší výlet z Lenory kolem Soumarského rašeliniště do Volar, výstup ke Stožecké kapli anebo prohlídku volarského muzea s expozicí Železniční kancelář, která poukazuje na příjezd prvního vlaku do Volar. V Novém Údolí je připravená výstava Klostermannova Šumava, kde mohou zaujmout i skřítci a pohádkové bytosti.
Parní lokomotivy nazývané Kafemlejnek byly svého času nejrozšířenějšími lokomotivami českých lokálek. "Později dosluhovaly na posunu v malých stanicích, výtopnách a vlečkách. Vyráběly se přes 35 let v počtu nejméně 300 kusů ve většině lokomotivek Rakousko-Uherska. Některé vydržely ve službě až do ukončení parního provozu. Většina byla zachráněná díky umístění na podstavec, jako památka nebo se dochovaly na vlečkách," uvedl mluvčí.
V jižních Čechách jezdily do loňska parní vlaky také na úzkokolejce Českou Kanadou. Firma Jindřichohradecké místní dráhy, která jízdy provozovala, je ale v konkurzu, podle soudu dluží kolem 360 milionů korun. Provoz všech vlaků loni v říjnu zastavila, protože nemá povolení Drážního úřadu. V místech, kudy vedou úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. V letošní letní sezoně po trati zřejmě žádné vlaky nepojedou, řekla v květnu insolvenční správkyně firmy Daniela Urbanová.
foto ilustrační