Pomáhá lidem ohroženým závislostmi, ale také jejich rodičům a partnerům. Kontaktní centrum PREVENT ve Strakonicích letos slaví 25. výročí od založení. Pravidelné udělení certifikace odborné způsobilosti dokládá kvalitu jeho služeb, potřebnost služby ve městě zase dokazuje jeho návštěvnost. „Za pětadvacet let existence evidujeme více než 28 tisíc návštěv“, říká vedoucí kontaktního centra Pavla Vacíková.
Kdo se může na kontaktní centrum obrátit o pomoc?
Obrátit se na nás může buď člověk, který užívá návykovou látku a ocitl se v situaci, kdy potřebuje z jakéhokoliv důvodu pomoc či radu, ale také jeho okolí, třeba partner nebo rodič.
Kolik klientů máte v současné době?
V letošním roce máme ve službě zase přes 200 klientů a převážná většina jsou injekční uživatelé pervitinu.
Lidem se závislostí na drogách pomáháte i tak, že je motivujete k výměně injekčních stříkaček. Co je cílem?
Cílem sběru a výměny zdravotního materiálu je to, aby použité jehly nezůstávaly mezi lidmi, ale bezpečně se zlikvidovaly. Minimalizuje se tak možnost nákazy infekčních nemocí přes tento materiál. Za dobu fungování kontaktního centra jsme už celkem zlikvidovali více než 420 tisíc stříkaček.
Zajišťujete i akce určené široké veřejnosti, např. bezplatné testování na infekční nemoci jako je žloutenka, syfilis nebo HIV. Dbají lidé o své zdraví a mají o testování zájem?
Testování patří mezi jednu ze základních služeb, kterou poskytujeme našim klientům celoročně. Pro veřejnost nabízíme mobilní testování v sanitce dvakrát ročně na veřejně přístupném místě, ale pak třeba i v rámci Evropského testovacího týdne. Testování pro veřejnost v sanitce nabízíme třetím rokem a zájem o něj každý rok roste. Naší snahou je testování více zpřístupnit, aby ho lidé vnímali jako běžnou praxi po tom, co zažijí rizikovou událost. Nutno dodat, že předcházení rizikové události stále vnímáme jako nejlepší možnost, zároveň si jsme vědomi, že ne vždy se povede všechny situace ohlídat.
Pro své klienty každoročně pořádáte sbírky oblečení. Darované věci pak slouží lidem bez domova nebo těm, kteří jsou v tíživé životní situaci. Otevíráte i letos zimní sbírku a jaké věci teď vidíte jako nejpotřebnější?
Ano, i letos máme vyhlášenou sbírku oblečení. Díky pravidelným dárcům máme sociální šatník stále zásobený. Letos jsme dostali darem i spacáky, karimatky a lůžkoviny od města Strakonice. I přesto rádi přijmeme spodní prádlo, pánské boty, pánské oblečení a batohy.
Vaše práce je velmi rozmanitá. Kolik máte v týmu pracovníků? A jaké jsou nároky na takové zaměstnání?
V současné době jsme v týmu 4 pracovníci. Dva na plný úvazek a dva na zkrácený. Vzdělání mají pracovníci v oblasti sociální práce, krizové intervence, motivačních rozhovorů, kontaktní práce a další vzdělávání si každý rok doplňují. Všichni mají praxi v oboru v řádu let. Neméně důležité jsou také požadavky na osobní předpoklady pracovníků.
Zařízení působí ve Strakonicích už dvacet pět let. Proměnila se nějak nabídka pomoci?
V roce 1999 vzniklo Kontaktní centrum ve Strakonicích jako první zařízení organizace Prevent. Uplynulo 25 let a organizace se rozrostla, má 17 různých zařízení a působí v celém spektru sociální problematiky. To, co po celou dobu zůstává stejné, je reagování na aktuální potřeby společnosti. Mezi milníky služby by se daly zařadit personální změny, stěhování služby, změny u cílové skupiny, ale také změny v oblasti politiky, jako je například přijetí zákona o sociálních službách z roku 2006. Jako další důležité body pro službu vnímám pravidelné udělení certifikace odborné způsobilosti od Sekretariátu rady vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí, přičemž nejnovější je z letošního září, kdy služba prošla certifikací na 100 %.
Poskytujete služby anonymně a bezplatně. Z čeho je provoz kontaktního centra financován?
Kontaktní centrum ve Strakonicích je spolufinancováno za podpory Úřadu vlády České republiky – Rady vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí, Ministerstva práce a sociálních věcí poskytnuté prostřednictvím Jihočeského kraje, dotačních programů Jihočeského kraje, města Strakonice a příspěvků a dotací dalších měst a obcí.
Co byste zařízení přála do budoucna?
Službě bych popřála, aby i nadále měla své pevné místo v síti sociálních služeb v regionu a aby jí podmínky přály a mohla se rozvíjet. Zároveň bych jí přála stále dostatek kvalitních pracovníků, kteří vnáší do práce s klienty pozitivní energii a první nerovnost na cestě je neodradí v tom, aby šli dál.
Kontaktní centrum PREVENT Strakonice je registrovanou sociální službou. Zařízení provozuje nezisková organizace PREVENT 99.